• 6231
  • 66 مرتبه
  • 1402/08/22 11:04:35 ق.ظ

آنالیز خاک ؛ ضرورت و روش نمونه برداری از خاک باغات پسته

مدیریت علمی و عملی تغذیه درختان پسته

آنالیز خاک ؛ ضرورت و روش نمونه برداری از خاک باغات پسته

نمونه ­بردای خاک جهت آنالیز و تفسیر از دو دیدگاه شناختی در مدیریت باغ اهمیت دارد، اول جهت تشخیص کمبودها و مدیریت تغذیه و مدیریت شوری در باغات که پیش از احداث باغ و همچنین سالانه یا دوسالانه انجام می شود. دوم تشخیص مشکلاتی که بصورت غیریکنواخت و لکه ­ای برای قسمتی از درختان باغ بروز پیدا می­ کنند.
تجزیه خاک یک ابزار ارزشمند است زیرا نهاده­ های مورد نیاز برای جلوگیری از افت عملکرد محصول و رسیدن به تولید پتانسیل را تعیین می ­کند. یک آزمایش خاک مناسب کمک می­ کند تا با توجه به وضعیت عناصر خاک، دقیق­ تر در مورد انتخاب مقدار و نوع کود مصرفی تصمیم گرفت. محققین توصیه می­ کنند که مقدار کود باید همیشه بر اساس نتایج آزمایش خاک و نیازهای محصول باشد. این امر رشد و عملکرد گیاه را بهینه می­ کند. این رویکرد همچنین می تواند اثرات جانبی زیست محیطی را به حداقل برساند و از هزینه­ های اضافی بکاهد.
مقدار عناصر در خاک از مکانی به مکان دیگر و در بین سیستم‌های مدیریتی خاک متفاوت است. حتی خاک ممکن است مقدار کافی از یک یا چند عناصر را داشته باشد، منتها یا آنها در فرم قابل جذب برای گیاه نیستند و یا شرایط خاک از نظر EC و pH اجازه جذب مناسب آنها را نمی ­دهد. بنابراین به دلایل زیر آزمایش خاک برای مدیریت یک باغ پسته ضروری می­ باشد.
1- آگاهی از وضعیت خاک و نحوه بهبود آن : داشتن خاک حاصلخیز برای رشد و سلامت محصول ضروری است. حاصلخیزی خاک توسط ویژگی­ های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی خاک تعیین می­ شود. با داشتن اطلاعات کامل از خاک می­توان نوع و مقدار دقیق کود مورد نیاز برای بهبود حاصلخیزی خاک تعیین کنیم. بنابراین آزمایش خاک اولین قدم برای مدیریت صحیح حاصلخیزی خاک است.
2- به حداقل رساندن هزینه ­های کود : اگر نوع و مقدار عناصر و میزان دسترسی به آنها در خاک برای گیاه مشخص باشد، هزینه کودهای غیر ضروری حذف می­ شود. علاوه بر این، به طور کلی کودهای معدنی مانند فسفر و پتاسیم منابع محدودی هستند و قیمت آنها هر سال در حال افزایش است. همچنین برخی مواقع تأمین مقدار مناسب یک عنصر غذایی در خاک می­ تواند به جذب یک یا چند عنصر دیگر که مقادیر آنها در خاک کافی هست کمک کند و هزینه اضافی برای اضافه کردن یک یا چند عنصر به خاک را کم کند.
3- پیشگیری از کودهی بیش از اندازه و تخریب خاک : استفاده از کودها بدون اطلاع از نیازهای واقعی خاک و گیاه منجر به کوددهی بیش از حد می­ شود. با آزمایش خاک و دریافت توصیه­ های تغذیه ­ای، می­ توان از مصرف بیش از حد کودهای شیمیای خودداری کرد. مصرف بیش از حد کودها نه تنها موجب خسارت به گیاه در تأمین مناسب و متوازن عناصر غذایی می­ شود، که البته آبشویی عناصر به آبهای زیر زمینی و آلودگی آنها، تخریب ساختمان خاک و افزایش مشکلات شوری خاک و آب را به همراه دارد.
روش نمونه بردای
نمونه­ ی خاک باید بطور کامل معرف واقعی­ قطعه ­ای که از آن نمونه ­برداری می­ شود باشد. بطور مثال شوری در یک باغ می ­تواند بطور قابل توجهی متغیر باشد. بنابراین باید از هر قسمت باغ که شرایط خاکی یکسانی دارند، حداقل یک نمونه مرکب گرفته شود. با توجه به عوامل سن درختان و رقم پسته، پستی و بلندی، روش و دور آبیاری و مدیریت کوددهی سال قبل باید باغ به قطعات یکنواخت تقسیم شود و از هر کدام یک نمونه خاک مرکب گرفته شود.
قبل از برداشت نمونه از هر نقطه تعیین شده، سطح خاک از خرده­ های سنگ، باقیمانده­ های برگ و علف­ های هرز و هر گونه ناخالصی پاک شود. عمق هر نقطه نمونه ­بردای 120 سانتیمتر در نظر گرفته شود. ابتدا یک پروفیل به عمق 120 سانتیمتر به طول و عرض 1/5 متر در 80 سانتیمتر و عمود بر ردیف در هر نقطه حفر می­ کنیم. بهتر است پروفیل خاک را به سه قسمت 40-0، 80-40 و 120-80 تقسیم شود و از هر قسمت جداگانه نمونه ­بردای صورت پذیرد یا حداقل به دو قسمت 60-0 و 120-60 تقسیم و نمونه برداری از هر قسمت جداگانه انجام شود. حتی در هر پروفیل بهتر است از سه نقطه جداگانه نمونه­ برداری شود و سپس نمونه­ ای واحد با مخلوط کردن آنها برای آن نقطه در نظر گرفته شود. نمونه­ های مربوط به هر عمق نقاط مختلف در پایان با یکدیگر ترکیب می­ شود و نمونه واحد باغ برای عمق مورد نظر گرفته می­ شود. نمونه­ برداری از عمق­ های مجزا به این دلیل صورت می­ گیرد که اگر خاک از نظر نفوذناپذیری مشکل داشته باشد (مانند خاک­های رسی سنگین) و یا زمان آبیاری کوتاه باشد، نشان می ­دهد که شوری در لایه بالایی بیشتر از لایه زیرین خواهد بود. بنابراین نمونه ­برداری لایه­ های خاک اطلاعات لازم را در مورد وضعیت آبشویی نمک­ها در خاک را به ما می­ دهد.
روش آبیاری بسیار در نحوه انتخاب محل نمونه ­برداری نقش دارد. در روش آبیاری غرقابی که در اکثر مناطق پسته کاری رایج است، آب در سطح وسیعی با یکنواختی نسبتاً خوبی پخش می­ شود. بنابراین توزیع ریشه و ناحیه جذب مواد غذایی نیز افزایش می ­یابد. نمونه برداری در این روش در انتهای قسمت سایه ­انداز که بسته به سن درخت در فاصله 1/5 تا 3 متری کنار ردیف درختان و در جایی که کوددهی انجام شده، بهترین محل می­ باشد و می­ تواند تشخیص قابل قبولی از وضعیت عناصر خاک ارائه دهد. در روش آبیاری قطره­ای، نمونه ­برداری در طول الگوی خیس شدگی طوری انجام گیرد که دو سوم نمونه­ ها از قسمت مرکزی الگوی خیس شدگی (جایی که بیشترین پخش شدگی آب وجود دارد) و یک سوم بقیه از قسمت حاشیه الگوی خیس شدگی (محل تجمع نمک ها) انجام پذیرد. فاصله بین دو نقطه نمونه­ بردای نباید کمتر از 6 متر باشد و از یک ردیف نباشد. حداقل تعداد نقاط نمونه ­برداری در یک باغ یکنواخت و همگن حداقل 12 نقطه باشد.
نمونه ­برداری خاک بعد از پایان فصل رشد فعال، معمولاً در اواخر پاییز ارزیابی خوبی از وضعیت عناصر غذایی و شوری ناحیه ریشه برای ما تأمین می­ کند. بنابراین نمونه ­برداری در این موقع برای ما مشخص می­ کند که آیا آبیاری اضافی جهت کنترل نمک­ های تجمع یافته در فصل زمستان ضروری است یا خیر. همچنین در این زمان زمین هوا سرد می­ باشد و درختان در خواب هستند و آبیاری جهت آبشویی مشکلی برای درختان ایجاد نمی­ کند و مشکلات مربوط به بیمار­ها را نیز نخواهیم داشت.
 

منبع :

.Ferguson, L. and Haviland, D., 2016. Pistachio production manual (Vol. 3545). UCANR Publications

فایل های پیوست